زلزله و فواید آن در کشاورزی

زمین لرزه یا زلزله هم مثل هر پدیده طبیعی دیگری دارای مزایا و البته ضررهایی است، زلزله اگر چه بعضا آسیب های جدی به زیر ساختهای جوامع انسانی وارد می کند و باعث مرگ ده ها یا حتی صدها نفر می شود، ولی در کنار این ضررها فواید زیادی هم دارد که ما در این مقاله سعی خواهیم کرد به قسمتی از این مزایا در کشاورزی بپردازیم.

خط زندگی، خط گسل

اگر به نقشه ها بیشتر دقت کنیم، تراکم جمعیت روی خط گسل ها بیشتر است، چرا؟

چونکه شرایط کشت و کار در زمین های اطراف گسل ها بیشتر و بهتر از سایر قسمتهاست و ما در روی خطوط گسل ها بهتر می توانیم کشاورزی کنیم، چونکه خاک در این قسمت ها غنی تر و دسترسی به آب مخصوصا آبهای زیر زمینی راحتر است.

در هر باری که زمین لرزه اتفاق می افتد میزان مینرال ها در خاک و آب افزایش پیدا می کند که این امر روی میزان حاصلخیزی این خاکها و آبها تاثیر مستقیمی دارد. هرچقدر میزان مواد مغذی در خاک و آب کشاورزی بیشتر باشد به همان میزان قدرت زراعی این خاکها و آبها هم بیشتر خواهد بود که در این امر وقوع زلزله می تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد، چرا که با جابجایی لایه های زیرین خاک میزان ورود مواد معدنی مغذی به خاک و آب هم تغییر کرده و بیشتر خواهد کرد.

تغییر در مسیر رودخانه ها

در بعضی از موارد بعد از وقوع زلزله مسیر رودخانه ها تغییر می کند و این تغییر باعث افزایش میزان آب ورودی به زمین های زراعی شده و قدرت زراعی زمین های اطراف رودخانه بیشتر از قبل می شود.

کاهش جمعیت آفات مهاجم

تغییرات در شرایط محیطی تاثیرات بسیار زیادی روی آفات مخصوصا آفات مهاجم دارد، تغییراتی مثل خشکسالی باعث تشدید وضعیت و افزایش جمعیت این آفات می شود و این آفات را تبدیل به یک دستگاه تخریب می کند که بعضا 100٪ پوشش گیاهی یک منطقه را از بین می برند. وقوع زلزله در بعضی موارد نقش بازدارنده ای در مقابله با این آفات دارد، به عنوان مثال در زمین لرزه 1995 در کشور چاد، بعد از وقوع زمین لرزه به دلیل امواج فراصوتی زلزله ملخ های مهاجم که تقریبا غیر قابل کنترل بودند و ضررهای بسیار زیادی به قسمت عمده ای از زمین های زراعی زده بودند، زمین گر شده و امکان جابجایی را از دست داده و همگی از بین رفته اند.

جابجایی لایه های زیر زمین و ایجاد امکان برداشت بیشتر آب از منابع زیر زمینی

به جرات می توان گفت از بزرگترین مزایای وقوع زلزله و جابجایی لایه های زیر زمین، تغییر در شرایط سفره های زیر زمینی آب و ایجاد شرایط برای حفر چاه های جدید یا افزایش میزان آبدهی چاه های قبلی است، سطح و میزان آب در یک منطقه تعیین کننده سطح زراعی آن منطقه است و هرچقدر میزان آب بیشتر باشد، امکان کشاورزی در آن منطقه بیشتر خواهد بود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *