برنامه کودی مخصوص کاشت نشاء فلفل دلمه ای در گلخانه

کاشت نشاء فلفل دلمه ای در داخل گلخانه به عنوان اولین و مهمترین کار اجرائی بشمار می رود، شما با این کار عملا کشت را شروع می کنید. هرچقدر این کاشت درست و طبق اصول باشد به همان میزان قدم اول کشت را درست، محکم و کاربردی برداشته اید.

کاشت نشاء رابطه مستقیمی با کمیت و کیفیت کشت داشته و باید تمامی اصول پایه در کاشت رعایت شود. ما در ادامه سعی خواهیم کرد به گوشه ای از این موارد مهم بپردازیم.

اهمیت افزایش سرعت آداپتاسیون ریشه در ابتدای کاشت نشاء

در خصوص اهمیت این موضوع همان بس که تمامی کارهائیکه در این مرحله انجام می شود جهت افزایش میزان آداپتاسیون ریشه با خاک اطراف خود است. آداپتاسیون به زبان ساده یعنی ایجاد ارتباط ریشه با خاک اطراف خود، این موضوع تاثیر مستقیمی روی تمامی فعالیت گیاه چه از لحاظ رشد و توسعه و چه از لحاظ باردهی خواهد داشت، پس دقت داشته باشید که تا می توانید میزان ایجاد ارتباط ریشه (آداپتاسیون ریشه) را در مقطع از کشت افزایش دهید. ما در ادامه به کارهائیکه باعث افزایش این مورد می شوند خواهیم پرداخت.

میزان رطوبت خاک

یکی از مهمترین عوامل در افزایش و یا کاهش سرعت آداتاسیون ریشه با خاک اطراف ریشه میزان رطوبت خاک اطراف ریشه است، اگر میزان رطوبت پایین باشد عملا بستر مناسب برای ایجاد ارتباط وجود ندارد و اگر میزان رطوبت بالا باشد به دلیل اشباع بودن محیط عملا ریشه دچار خفگی خواهد شد. میزان رطوبت باید به گونه ای باشد که ریشه به راحتی بتواند فعالیت خود را شروع کند. ضمنا به این موضوع مهم هم دقت کنید که بعد از کاشت نشاء باید یک آبیاری سبک یا متوسط (بسته به شرایط) باید انجام شود که در ادامه به توضیح خواهیم پرداخت.

زمان اولین آبیاری بعد از کاشت نشاء

یکی از اساسی ترین اصول کاشت نشاء یا نهال در کشاورزی، انجام آبیاری بلافاصله بعد از کاشت است. وجود حجم مشخصی از رطوبت در خاک اطراف ریشه یکی از اساسی ترین محرک ها برای آغاز فعالیت در ریشه است به همین دلیل هم باید در اولین فرصت ممکن بعد از کاشت نشاء فلفل دلمه ای باید نسبت به انجام آبیاری اقدام کنید.

استفاده یا عدم استفاده از سمومی مثل قارچ کش در حین کاشت

برای افزایش میزان آداپتاسیون ریشه با خاک اطراف، باید تا می توانیم شرایط را برای این امر مهیاتر کنیم، استفاده از سمومی مثل قارچکش ها نه تنها به این امر مهم کمکی نمی کند بلکه باعث نامساعد شدن شرایط هم خواهد شد چرا که سموم شیمیایی همیشه باعث ایجاد استرس در نشاء ها می شوند. با توجه به این موضوع مهم و اساسی در حین کاشت نشاء به هیچ عنوان نباید از سموم شیمیایی به هر عنوانی استفاده شود. در صورت مشکوک به بروز بعضی از بیماریها در این باید نسبت به اصلاح شرایط محیطی اقدام کنید.

استفاده یا عدم استفاده از کود در حین کاشت

همانطور که در موارد قبلی هم اشاره شد ایجاد شرایط مساعد برای ریشه و افزایش سرعت آداپتاسیون در ریشه اساسی ترین هدف ما در کاشت نشاء فلفل دلمه ای است، استفاده از کودهای متناسب می تواند تاثیر بسیار زیادی روی این موضوع داشته باشد، چرا که کودها بیشترین تاثیر را در افزایش این امر ایفاء می کنند.

نکته بسیار مهمی در اینجا باید به آن دقت ویژه ای داشته باشیم نوع کودها مورد استفاده در این دوره است. به دلیل محدود بودن حجم ریشه، نبودن اندام سبز زیاد و به طور کلی ضعف عمومی نشاء در تحمل استرس های محیطی ما از هر کودی در این دوره نمی توانیم استفاده کنید چرا که استفاده از کودهای نامتناسب می تواند نه تنها به افزایش رشد و توسعه ریشه و اندام سبز کمک نکند بلکه باعث ایجاد ضررهای زیاد و حتی غیرقابل برگشتی روی کشت داشته باشد، به همین دلیل در ادامه نسخه کودی متناسب با این شرایط را برای شما گلخانه داران و کاشناسان عزیز پیشنهاد خواهیم داد. لازم به ذکر است که این نسخه در طی سالیان متمادی بعد از انجام پایلوتهای زیاد تهیه شده و در حال حاضر بصورت عملی در گلخانه های فلفل در حال استفاده است. ضمنا شما می توانید در صورت وجود هرگونه سئوال یا ابهام در خصوص استفاده و یا تهیه این نسخه با واحد پشتیبانی کشاورزیار تماس بگیرید. و اما برنامه کودی پیشنهادی ما…

  • زمان استفاده: اولین آبیاری بعد از کاشت نشاء
  • نحوه استفاده: ریشه ای
  • سطح زیر کشت پایه: 1000 مترمربع
  • فولوی ازت/فولویکول …………….. 1 الی 1.2 لیتر به ازای هر 1000 مترمربع سطح زیر کشت.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *